2005-05-23

Han driver renar från luften

– Det är fartkicken som är grejen! Mattias Eriksson från Arvidsjaur har skaffat sig en motorcykel för roadracing. Det är en mäktig maskin med en toppfart på 280 km i timmen. De få tävlingar han hittills ställt upp i har gått bra.
På finhyllan står några bucklor. Problemet är bara att närmaste bana för sporten finns i norra Finland eller i mellersta Norge. Så för att köra och tävla krävs långa färder land och riken runt.

– En av anledningarna till att jag börjat tävlingsåka är att man får träffa annat folk, inte bara leva ”lapplivet” ute i skogarna.
I dag är Mattias även ofta anlitad som helikopterpilot. Trots att han i dag bara är drygt trettio år har han flugit i tio år.
Anledningen till det är dels hans flygintresse, dels att han tidigt insåg hur användbar helikoptern är i renskötseln. Han var bara en yngling när helikoptern började användas i hans hemtrakter. Och då man samlade in renhjordarna så var han alltid i närheten av helikoptern, hjälpte till med vad han kunde och lärde sig allt mer.

Samlar renar från luften
Under sommarsäsongen arbetar han för ett flygbolag, flyger ut turister, fraktar och lyfter material runt om i de norrländska skogarna och fjällen. Men mest flygtimmar får han genom att samla renar. Ett farligt arbete eftersom han hela tiden måste flyga lågt, sniffa över grantopparna. Där finns ingen plats för misstag.

– Det är lättare att flyga uppe i fjällen, här i skogen finns det mycket skräp, som kraftledningar och master, så man måste vara på sin vakt.
Trots att han sitter i en maskin som hinner ifatt den snabbaste ren säger han att det är renen som bestämmer.

– Vill han inte åt ett visst håll så blir det så, det går knappast att med våld driva renen dit man vill.
Han överdriver inte helikopterns betydelse. – Det är ju folket på marken som samlar, helikoptern är enbart ett hjälpmedel som ensam inte utför några stordåd.

Tidsfixerad renskötsel
– I dag är renskötseln mycket mera tidsfixerad än förr. Nu blir det problem om vädret är dåligt under några dagar, eller om samlingarna går dåligt. Eftersom alla samebyar genomför liknande aktiviteter samtidigt så borde helikoptrar, slakterier och rentransportbilar egentligen klonas.

Alla behöver dessa precis samtidigt. Ibland går inte samlingen av renar som planerat, ofta beroende på väder och vind. En höstslakt kan till exempel bli uppskjuten ytterligare ett år på grund av allt för ihärdigt regnande.

Håller fast vid traditionerna
När älgjakt, sarvslakt (slakt av okastrerad hanren) och allt som hör barmarkstiden till är över så börjar Mattias liv som renskötare. Tillsammans med sin far flyttar han med sin vinterhjord till kusten nära Piteå. Om möjligt flyttar de längs flyttlederna, men ibland händer det att de lastar in djuren i lastbilar och släpvagnar som snabbt för dem till vintermarkerna. Så Mattias och hans far håller nog fast i det traditionella där det är möjligt.

– Och en sak som glädjande nog börjar komma tillbaka här är hundarna. Goda renhundar är faktiskt guld värda.
Mattias pratar dock helst om motorcyklar.
– Far är väl inte så förtjust i min hobby. Men om man slappnar av när man kör, klämmer fast benen kring hojen och håller lätt i styret så kan man köra väldigt fort.
Det är ingen tvekan om att det är farten som är tjusningen i Mattias liv.

Samer.se

Samer.se är en webbplats för dig som vill veta mer om samerna och sápmi.

Om oss    |    Översikt    |    Kontakt    |    Lättläst

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

På www.samer.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?