Bröderna Anton och Oskar Olsson på jakt efter modeller i Sápmi. Foto Sebastian Skarp
2009-01-21

Jeansmakarna

– Idag är det viktigt att produkter har en historia och i vårt fall så var det ett enkelt val. Vi är samer och den samiska kulturen och historien är spännande. Så säger Oskar Olsson som är delägare i företaget Denim demon som tillverkar ”samiska” jeans.

Det började redan vid millennieskiftet när bröderna Anton och Oskar Olsson bestämde sig för att träffas för att konstruera de perfekta jeansen. Anton tog med sina favoriter och Oskar sina. Från dem plockade de ihop de bästa delarna och detaljerna. Varje mått gick de igenom – från byxvidder till fickstorlekar. Anton som tidigare fått lite erfarenhet vid symaskinen på JC, hade redan sprättat upp tre par jeans som han sedan sytt ihop igen. Det gav honom en uppfattning om hur många delar ett par jeans består av.

2006 släpptes de första Denim demonjeansen. Anton berättar att de hade sparat ihop ett kapital som räckte till 286 par jeans. De såldes slut rätt snabbt. När de skulle beställa fler var det svårt att hitta rätt tyg eftersom tyget som de använde i första omgången var slut. Det var lite som att börja om från början. Med rutinen som kommer undviker de numera de första nybörjar misstagen.

Idag driver bröderna tillsammans med sin far och bror företaget Denim demon. Jeansen har samiska namn som Akka och Ajja. De säljs i hela Sverige men även i New York och i Moskva. Inom snar tid kommer jeansen att säljas i tre butiker i England och bröderna sneglar på marknader i öst.
– Det vore roligt om vi fick möjlighet att sälja jeansen i Japan, säger Oskar.

Det verkar inte vara en omöjlighet. Det modebloggas över hela världen om jeansen och i synnerhet om modellen Sarva. Sarva är den modell som är mest samiskinspirerad med en knapp föreställande ett renhorn.
– Det är viktigt att skilja på samiskinspirerad och samiskt hantverk, tycker Oskar. Våra jeans är inspirerade av den samiska kulturen.

Just nu arbetar Denim demon med en ekologisk kollektion. De ser över transporterna från Italien så att de kan ske på det mest miljömedvetna sättet. Jeansen sys i Italien av ett familjeföretag som sytt jeans i generationer.
– För oss är det viktigare att jeansen sys där det är bättre arbetsförhållanden, än att vi tjänar femtio kronor mer per jeans, säger Anton.

Vi träffas i Östersund som är början på deras ”Sápmi-tour”. De ska resa runt för att träffa samer som ska bära deras jeans varje dag under ett halvår. Jeansen och framförallt slitningarna ska utvärderas en gång per månad. Sedan kommer det förmodligen - om det önskade resultatet blir som det är tänkt - att finnas ”renskötartvättade”
jeans. De nya modellerna kommer givetvis döpas efter dem som använt och slitit jeansen.

Vårt samtal avslöjar en stark kärlek till jeansen och en medveten attityd som genomsyrar idéer och tankar kring hur företaget drivs och ska utvecklas. Både Anton och Oskar arbetar med andra saker men är säkra på att de kommer att kunna leva på jeansen inom en snar framtid. Svenska jeans-varumärken har en hög status i världen.

Det är viktigt att skilja på samiskinspirerad och samiskt hantverk, tycker Oskar. Våra jeans är inspirerade av den samiska kulturen.

Anna Skielta

Samer.se

Samer.se är en webbplats för dig som vill veta mer om samerna och sápmi.

Om oss    |    Översikt    |    Kontakt    |    Lättläst

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

På www.samer.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?