Elena Lango och Felicia Löfgren dokumenterar hur det är att vara ung och same idag. Foto: Samiskt Informationscentrum. 
2010-03-29

Dokumenterar för framtiden

­Elena Lango och Felicia Löfgren skapar för framtiden. Det gör det genom att skildra sin samtid i text och foto. Tillsammans med trettio andra ungdomar deltar de projektet Samisk ungdom. Ett projekt initierat av fyra samiska museer när de insåg att samiska ungdomar knappt var representerade i museernas utställningar, arkiv och föremålssamlingar.
Elena Lango från Arjeplog och Felicia Löfgren från Mörsil är elever vid Bokenskolan i Jokkmokk, där de går sista året på Samiska programmet. Jag träffar dem på Ájtte Svenskt Fjäll- och Samemuseum en dag i mars. De har projekt­arbetsdag på skolan och har båda valt delta i projektet Samisk ungdom.

- Vi skulle göra ett projektarbete i skolan, säger Elena Lango. Vår lärare berättade om museiprojektet Samisk ungdom och det lät spännande. Det var något annorlunda och eftersom vi går samiska programmet skulle vårt skolprojekt handla om något som har med samer att göra. Därför valde jag att delta.

Samisk ungdom är ett projekt där fyra samiska museer vill sätta ungdomarna i fokus och ringa in frågor som är viktiga för unga samer idag. Genom att vara samarbetspartner, snarare än en institution som går ut och frågar ”hur är det att vara ung idag”, vill de hitta nya vägar för att få in material om ungdomars liv. Tanken är att ungdomarna genom att själva dokumentera sina liv skapar material för museerna.

Totalt deltar ett 30-tal ungdomar i projektet. I Jokkmokk deltar sex ungdomar som går sista året på gymnasiet. De gör sina egna projekt inom skolan och i samarbete med museet. Tanken är att det material de producerar ska blir ett arkivmaterial som hamnar på museet och bevaras för framtiden, ett material där ungdomar själva har berättat om sin vardag åren 2009-2010.

Elena Lango och Felicia Löfgren har båda valt att arbeta med foto och text.
- Jag jobbar med kontraster mellan samiskt och svenskt, med symboler, berättar Felicia Löfgren. Temat på vårt projektarbete är ju ”att leva i två världar”. Jag har fotograferat och gjort intervjuer. Det ska bli ett bildspel och även en bildbok, med fler foton och citat från intervjuerna.

De tycker att det är bra att museet gör det här och intresserar sig för ungdomars liv.
- Det är bra att vårt material kommer till museet och att det finns där för framtiden, säger Elena Lango. Jag vill skildra renskötseln och har intervjuat min pappa. Men jag kommer också att skildra min egen vardag, t.ex. när jag var på resa. Förutom ett bildspel kommer jag att göra en scrapbook.

Båda är glada att de valde att delta i projektet.
- Vi har gjort många saker, sådant som man kanske inte skulle gjort annars, det har varit kul, säger Felicia Löfgren. Som fotokursen, då vi fick lära oss om hur man tar bra bilder.

Genom projektet har de fått träffa andra samiska ungdomar, som i november då alla i projektet samlades i Nesseby/Unjárga i norra Norge och i februari kom ungdomarna från Snåsa till Jokkmokk. I maj är det dags för slutkonferensen, som kommer att hållas i Jokkmokk. Där ska alla ungdomar presentera sina egna projekt.
- Det blir skönt när det blir klar, säger Felicia Löfgren och det ska bli spännande att se resultatet.

Sunna Kuoljok

Intressant

Samisk ungdom är ett samarbete mellan Varjjat Sami Museum, Saemien Sijte i Norge och Siida Museum i ­Finland, Ájtte Svenskt Fjäll- o­ch Samemuseum i Sv­erige och ett 30-tal ungdomar.

Ung­domarna dokumenterar sina liv med hjälp av skrift, video och kamera på temat: Hur är det är vara ung idag?

­i Jo­kkmokk deltar sex ungdomar från gymnasiets sista årskurs.

I projektet deltar också ungdomar från Finland och Norge. Genom projektet vill museerna göra det möjligt för samiska ungdomar i olika länder och från olika grupper att mötas.

projektet har ­en hemsida.

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

På www.samer.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?