Foto: Odd Willenfeldt

Foto: Odd Willenfeldt

Odd Willenfeldt och Sagka Stångberg Foto: Pia Sjögren

2015-12-15

"Det ska vara pang på, aptitligt och roligt"

Plötsligt händer det. 15-20 Tärnabor träffas varje måndag kväll och pratar samiska. Mest snackar de som redan kan. Men efter tio träffar språkar alla de andra också, några för första gången - i livet!

-Bueriebiejjie! Aantadaate.
-Buerie, bueriebiejjie!
-Guktiedatnine?
-Manninehijven. Guktiedatnine?

Hej, hej det är Ante, hur mår du, jag mår bra, hur mår du?

De läser dialoger högt med varandra. Sagka Stångberg förtydligar något uttal här och där, så lätt och rappt att det inte blir några avbrott. De turas om, alla läser högt, om och om igen.

De helt ideella språkkvällarna utgår från ulpan-modellen, med ursprung i Israel, utvecklad i Wales och Skottland. Ulpan är hebreiska, betyder lärande och går ut på att de som lär sig ska bli funktionellt tvåspråkiga så fort och lätt som möjligt.
- Det ska vara pang på, aptitligt och roligt, säger Odd Willenfeldt, den andra sydsamiskaläraren i Tärnaby.

Han jobbar till vardags som distanslärare via Gaske-Nöörjen Samienskovle i Hattfjelldal. Sigrid har varit lärare och rektor på Sameskolan i Dearna i många decennier, till pension för några år sen.

Odd var själv med på en resa till Israel 2013. Besökarna från Sápmi fick själva prova på ulpan – på hebreiska!
- Nu har jag ju glömt, men då jag kunde föra enkla samtal om lite olika ämnen efter en vecka. Det var väldigt välplanerade, korta lektioner. Meningen var att vi alla skulle ha samma ordförråd så att vi snabbt kunde börja prata med varandra.

Att repetera, repetera, repetera är A och O, enligt ulpan-modellen. Ännu en gång räknar vuxna människor från ett till tio, och provar på 20, 30, 40… För att kunna föra en enklare dialog behöver man 600-800 ord. Dit kan det tyckas långt, men för flera i Tärnaby är en rejäl barriär riven bara i och med att de talar högt inför andra, om än i det lilla.
- Att inte noja över hur det låter, att överhuvudtaget prata högt, att svara på en enkel fråga, det är stort! säger Odd.

Wales och Skottland har systematiserat modellen så att den passar för walesiska och gaeliska. På 20-30 år har det tillsammans med tydligt stöd från regionala och lokala myndigheter lett till stora framgångar för språken och dess talare. I Sverige finns inga sådana planer ännu. Det är själva systematiken och en genomtänkt enkelhet som sticker ut.
- Inget är en slump. Ingen står och svamlar om vädret. Undervisningen har ett mål och alla vet vad det är. Det spelar ingen roll vad folk tycker är roligt. Man vet vid det här laget vilka metoder som fungerar och så gör man just det. Inga stickspår, inget flum, säger Odd Willenfeldt, fortfarande fascinerad över idéerna om struktur. 

Så försöker Sagka och han också göra, att göra det som är planerat på varje lektion och inte svara på för mycket frågor som dyker upp i stunden, om till exempel grammatik.

Men hur ser du på att det bara blir ett muntligt språk, att man faktiskt inte lär sig samiska på riktigt?

- Det här är inte en tolkutbildning. Meningen med ulpan är att det inte ska vara så svårt eller märkvärdigt att lära sig språk. Om man använder en metod som funkar, och många använder samma metod, då vet man att de kan det de kan – och vågar delta i samtal med andra. Sen kan ju den som vill utveckla sitt språk och plugga vidare.

Samiskaträffarna på måndagskvällar är på prov, i Vadtejen saemiejsijtes regi. Odds mamma Vanja Torkelsson har översatt en skolbok i tyska till samiska, med planering och uppgifter enligt ulpan-modellen.
- Vi vet att vi har problem med språket. Jag tror faktiskt det skulle vara bra om vi gjorde likadant överallt, och gärna ungefär som vi provar nu. Det är blir centralistiskt, men det är det som behövs när språket är så svagt. Och det ska kännas överkomligt och inte som skola.

- En stilla och mycket energisk nyfikenhet är gemensam för alla i gruppen, som en koncentrerad iver.

- Ett ord som är roligt att kunna är gjelteghs. Det kan man ofta svara, betyder spännande, intressant, säger Sagka Stångberg med outröttlig lust. Hennes lärargärning verkar aldrig ta slut.

PIA SJÖGREN

Samer.se

Samer.se är en webbplats för dig som vill veta mer om samerna och sápmi.

Om oss    |    Översikt    |    Kontakt    |    Lättläst

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

På www.samer.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?