Åsa Simma Foto: Hans-Olof Utsi
2017-01-09

Jojken ledde Åsa Simma till teatern

Jojkandet gav Åsa Simma scenvana redan som barn, och i tonåren steg hon in i teaterns värld. Efter många år i ett yrkesliv främst inom film är teatern nu åter hennes scen, som chef för Giron SámiTeáhter.
– Nästa mål att vi ska bli nationalscen för samisk teater, säger hon.
 

Det är en hektisk tid för Åsa Simma. Veckan före denna intervju har hon varit i norska Tysfjord och förberett 2017 års stora satsning på teatern, föreställningen  "CO2lonialNATION" med premiär i febuari. När vi ses i teaterhuset i Kiruna är det snarast en mellanlandning, några dagars arbete på kontoret innan hon ska vidare till Stockholm för möten och dessutom hinna klämma in arbete för nomineringarna till Guldbaggen, som hon arbetar med för tredje och sista året.
– Jag reser mycket till Stockholm nu gällande det här att göra oss till en nationalteater. Makten finns där, och då blir det en hel del möten som förläggs dit, berättar hon.

Initiativet till att göra den samiska teatern i Kiruna till nationalscen kommer från Sametinget, med målet att ge verksamheten en stabilare grund och finansiering.
– Lyckas vi påverkar det kanske inte vårt arbete rent konkret, vi har redan nu ett nationellt uppdrag och ett regleringsbrev liknande det som Dramaten har. Men i dag ses vi ofta som en regional- eller länsteater, och får vi en upphöjelse till nationell nivå så blir det ett viktigt erkännande för att vi har en större uppgift.
Men, tillägger hon snabbt, hur de arbetar kommer inte att förändras.
– Det är inte så att vi vill ha ett palats bara för att vi blir en nationalscen, vår teater ska vara ute vid vårt folk, vi är en turnerande verksamhet, säger Åsa Simma.

Åsa Simma är en välkänd samisk kulturpersonlighet sedan 1980-talet. Född 1963 växte hon upp i Lainiovuoma sameby i Idivuoma där hennes mamma lärde henne att jojka. En dag knackade den kände jojkaren Nils-Aslak Valkeapää på deras dörr.
– Det här var ju på den tiden då man fortfarande kunde bli häktad i Sverige om man jojkade offentligt så ett nioårigt barn var ju det perfekta "offret" för att delta i rörelsen att bryta förbudet. Vi drog iväg en sommar, jag och Nils-Aslak och en massa andra barn, lärde oss finliret i jojken. Den sommaren är ett av de bästa minnena i mitt liv.

Hon började med teater som 15-åring, och utbildade sig senare till skådespelare i Danmark. Under 1980-talets andra halva var hon konstnärlig ledare för teatergruppen Dálvadis, ur vilken Giron SámiTeáhter föddes 1992. Känns det nu som att hon gått varvet runt?
– Jag har ju följt den samiska teaterns utveckling även om jag mest arbetat med film därefter. Jag jobbade som filmdramaturg i Kautokeino på International Sámi Film Institute innan och trivdes väldigt bra, men så kom chansen att söka det här jobbet och det kändes som ett naturligt steg.

Vad är det du känner att du som chef kan tillföra?
– Jag tycker att det folkbildande inslaget är viktigt, och vi gör nu en försöksverksamhet tillsammans med Sensus med något vi kallar helande samtal. Det finns ett stort kontinuerligt behov bland samer för att föra en dialog om det vi utsätts för och de erfarenheter vi har, och när vi är på turné med teatern kan vi göra en insats. Vi ska inte bara åka ut, packa upp, göra en föreställning, packa ihop och sedan åka igen. Inom ramen för det här försöket vill vi ha en expert med oss som initierar en diskussion efter föreställningarna. Det ger publiken något extra också, många har rest långt och på det här sättet får de mer för sin insats än bara teater.

Giron SámiTeáhter har verkat i samma lokaler sedan starten 1992 och den omtalade stadsflytten av Kiruna påverkar dem inte. Men framtiden är inte satt i sten.
– Lokalerna börjar bli små och är heller inte anpassade ur arbetsmiljösynpunkt. Vi har försökt föra en dialog med kommunen men tycker inte riktigt att vi har fått något gehör ännu. Vi skulle gärna sitta i samma byggnad som Sametinget och det pågår ju en diskussion om deras framtida placering, andra kommuner och län har visat intresse, så vi får väl se. Det är ingen självklarhet att det alltid är Kiruna som ska vara vår bas.

Med tanke på din bakgrund – hur står sig samisk teater jämfört med samisk film?
– Den samiska filmen har ett väldigt uppsving just nu, ta bara ett sådant exempel som Amanda Kernells kommande "Sameblod", en jättefin film. Teater är lite mer ålderdomligt, men jag tror att det finns möjligheter att korsbefrukta mer. Filmen är ju också beroende av oss, teatern är grunden, här börjar skådespelarna. Det som gjorde det lätt för mig att lämna filmen för teatern var att jag ville åt den långsamma, kollektiva process en teateruppsättning innebär.

Kan ni lära er något av filmen?
– Ja, absolut! Ta bara en sådan liten sak som de programblad man använder sig av inom teatern. Det är inte alltid publiken tar med sig dessa och tittar i, och då kan man ju prova med rulltexter i stället, som efter en film. Då går ingen hem utan att ha sett namnen på de medverkande.

Daniel Åberg
 

Relaterat

Namn: Åsa Simma
 
Bor: Idivuoma, Kiruna, Stockholm. "Det är svårt att svara på var jag verkligen bor, jag är där jag ska under de tider jag ska vara där!"
 
Ursprung: Född och uppvuxen i Lainiovuoma sameby i Idivuoma.
 
Yrke: Teaterchef på Giron Sámi Teáhter. Även verksam som regissör, dramaturg, manusförfattare och jojkare.
 
Utbildning: Skådespelarutbildning på Tukaq teaterskola i Danmark.
 
Utmärkelser: Tilldelades nu i december Föreningen Humanism och Kunskaps priser UniverseGlobe 2016 för "samekvinnans röst ut i världen" och HK:s Diplom 2016 för "Livslång gärning i humanismens tjänst".
 
Aktuellt på Giron Sámi Teáhter: Föreställningen "CO2lonialNATION" i regi av skoltsamen Pauliina Feodoroff  har premiär i februari 2017, en fiktiv sannings- och försoningskommission som tar upp dels samernas inbördes relationer, men också relationerna mellan samerna och nationalstaterna Finland, Sverige, Norge och Ryssland. "Vi har valt ut fyra utsatta samiska orter och rest dit och intervjuat de utsatta på djupet. Det har varit ett oerhört tungt mentalt arbete, jag har aldrig gråtit så mycket under en konstnärlig process", säger Åsa Simma.
 

Samer.se

Samer.se är en webbplats för dig som vill veta mer om samerna och sápmi.

Om oss    |    Översikt    |    Kontakt    |    Lättläst

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

På www.samer.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?