Foto: Carl Johan Utsi

Foto: Katarina Hällgren

"Den trendiga kampen" krönika av Johan Sandberg McGuinne

Någonting har hänt.
Plötsligt syns vi, våra fotsteg gör avtryck på den tunna isskorpan som täckts av nyfallen snö. Någonstans där, mellan artiklar om samernas genombrott i mainstreamen, och vajor som plågas till döds av de som svalt hatet mot oss med modersmjölken så skruvar nu de på sig som tills alldeles nyligen hållit oss ömsom varsamt, ömsom våldsamt fast placerade i den blinda fläckens centrum.

Luften andas obekvämhet.
Egentligen har vi alltid funnits här. Det varken kan eller får vara vårt fel att någon annan valt att osynliggöra oss så totalt, att varje röst som nu lyfts av oss direkt ses som kritisk, aktivistisk och stark. Inte för att styrka i sig är någonting negativt, men det är så förbannat slitsamt att konstant tolkas som någon som alltid slår nedifrån och uppåt, ständigt kämpandes, för allting, alltid. Det enda som egentligen hänt är att vi som samer blivit tydligare med att vi själva formar narrativen om oss.

Vi berättar våra egna berättelser, nu.
I ett samhälle som av majoriteten betecknas som postkolonialt blir ett urfolks fortsatta närvaro, oavsett hur dold eller nedtystad denna närvaro är i det offentliga, en obehaglig påminnelse om statsmaktens pågående, koloniala övergrepp.För ett land vars självbild är baserad på en tanke om jämställdhet blir det obekvämt när denna identitet ifrågasätts.

Verkligheterna skaver plötsligt.
Kanske är det därför som ledarsidorna i dagstidningarna runt om i landet nu fylls av diskussioner om ”den nya samiska trenden”. Själv blir jag provocerad av allt tal om samiska renässanser, då det så tydligt visar på riksmedias historielöshet och medvetna osynliggörande av samiska frågor. Redan 2007 så klagade Stefan Nolervik, dåvarande kulturredaktör på ÖstersundsPosten, att vi samer utmärkte oss för mycket och att det hade varit bättre för alla om vi hade kunnat dela med oss ”lite mera light” av vår kultur, och året därpå så skrev tidningen Arbetaren om ”lavaströmmar av samer” i kulturen.

I en intervju med kulturnyheterna i vår får jag frågan varför det samiska plötsligt har blivit så trendigt, och jag biter mig i tungan. Det är symptomatiskt för majoriteten att avkräva minoriteten ett svar på varför denne ignorerats.

Istället för att på allvar diskutera det faktum att majoritetssamhällets media aktivt deltagit i ett nedtystande av samiska röster, något som är ständigt pågående, blir det enklare att fokusera på samer i det offentliga rummet som delar av en helt ny trend, som personer som för en evig kamp mot någonting, som aktivister, fanbärare och förkämpar.

Samtidigt blir denna föreställda kamp ofta infantiliserad. Istället för att se Sápmis heterogena röst som uttrycket för en pågående process att bearbeta nedärvda trauman och nutida vardagsrasism som vi hållit på med i flera år, så väljer riksmedia att fokusera på det exotiska i en folkgrupp som inte är normen i Sverige, och fastnar där.

Majoritetsmodern vars barn får en taskig skolgång, och som lyfter det på föräldramöten om och om igen beskrivs inte av riksmedia som en kämpe. Samtidigt är den samiska förälder som konstant kräver rätten till modersmålsundervisning för sitt barn en aktivist. Egentligen finns ingen skillnad mellan de två, men diskursen som omgärdar dem skiljer sig, på grund av deras bakgrunder.

Det är enklare att definiera ett normbrytande folks rätt till existens som en kamp, än som någonting självklart. Om våra samiska rättigheter sågs som naturliga och uppenbara av majoriteten, så hade våra krav på att åtnjuta dem inte heller definierats som en kamp, och vår synlighet i det offentliga rummet inte definierats som en trend.

Om krönikören

Namn: Johan Sandberg McGuinne

Ålder: 29 år

Bor: Liksjoe/Likssjuo (Lycksele)

Ursprung: Skotsk gael och sydsame uppvuxen i Skottland, och södra Sverige, med rötterna i Vilhelmina. Flyttade tillbaka till Saepmie och Lycksele i februari 2013.
 
Yrke: Förstelärare i sydsamiska, översättare och kulturarbetare.
 
Utbildning: Legitimerad gymnasie- och högstadielärare i engelska, tyska och samiska. Lektorsutbildning i engelska, med fokus på skotsk litteratur och urfolksspråk ifrån Stirling University, Skottland.

Intresse: Språk, resor, urfolksrättigheter, vävning och fotografering.
 

Samer.se

Samer.se är en webbplats för dig som vill veta mer om samerna och sápmi.

Om oss    |    Översikt    |    Kontakt    |    Lättläst

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

På www.samer.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?