Underlag för lektionsplanering - Sameblod
Förberedelser/förkunskaper:
Lärare: Förbered lektionen genom att
- Se filmen Sameblod och läs: Flera generationer har burit på en massa skam. Intervju med Amanda Kernell DN 20170320.
https://www.dn.se/kultur-noje/flera-generationer-har-burit-pa-en-massa-skam/ - Fundera över hur du ser på spelfilm som källa till historia–vad säger den om den tid den produceras i och vad kan den säga om den tid den skildrar? Vad finns det för styrkor och svagheter med filmen som medium för att förstå historia?Kort presentation av film som historisk källa finns på:
https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/vad-kan-jag-hitta-i-stockholmskallan/film-och-rorlig-bild/
Koppling till centralt innehåll
Rubrik för centralt innehåll i aktuell kursplan | Citerat ur centralt innehåll | Kan kopplas konkret till det aktuella ämnesområdet genom: |
Imperialism och världskrig, cirka 1800—1950 |
Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta. | Filmen Sameblod är både en historisk berättelse och en ung kvinnas (Amanda Kernell) uppgörelse med sin egen familjehistoria. Den skildrar en tid i svensk-samisk historia präglad av rasism och kolonialism. |
Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid |
Historiska perspektiv på urfolket samernas och de övriga nationella minoriteternas situation i Sverige. | Sameblod skildrar nomadskolan, rasbiologi och statens så kallade ”lapp skall vara lapp politik”. Alla dessa delar är centrala element i den nutida förståelsen av den historiska situationen för samerna i Sverige. |
Hur historia används och historiska begrepp |
Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkoroch värderingar. | Hur historia kan användas belyses genom att diskutera hur, vad och varför historia används i filmen Sameblod. |
Koppling till kunskapskrav
Kunskapskrav för betyget E | Kunskapskrav för betyget C | Kunskapskrav för betyget A |
Eleven har grundläggande kunskaper om samisk historia och film som historisk källa. Eleven visar detta genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om samisk historia och film som historisk källa. |
Eleven har goda kunskaper om samisk historia och film som historisk källa. Eleven visar detta genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om samisk historia och film som historisk källa. |
Eleven har mycket goda kunskaper om samisk historia och film som historisk källa. Eleven visar detta genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om samisk historia och film som historisk källa. |
Förslag på undervisningsupplägg
Start, hur börjar lektionen? |
Börja med en kort presentation av film som ingång till historia. För förslag på upplägg, se gärna: Presentera styrkor och svagheter hos olika typer av film. Eleverna får till uppgift att besvara ett antal frågeställningar under filmens gång. Frågorna besvaras förslagsvis skriftligen. |
Elev- och läraraktiviteter |
Förslag på frågor att besvara under filmens gång:
|
Avslut |
Som avslutning på lektionen så går läraren igenom svaren på frågorna i helklass. I denna avslutande diskussion lyfter läraren förslagsvis fram följande saker:
Övriga frågeställningar som kan lyftas för diskussion är
|
Material |
Förberedelser för lärare:
Elevaktivitet:
|
Uppföljning och dokumentation | Hur kan innehållet/upplägget för lektionen förbättras? Finns det möjlighet till återkoppling? |
Länk till kursplaner: https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/laroplan
Ansvarig för denna lektionsplanering: Isabelle Brännlund, fil.dr i historia.
Lektionsplaneringsmallen är framtagen av: Drugge utbildning AB
Återkoppling och förbättringsförslag sänds till info@samer.se