Lättlästa sidor
Här hittar du alla texter om Sápmi och folket samerna som är lättare att läsa.
Det samiska kulturlandskapet
Sápmi - landet och folket
Sijdan – det samiska samhället
i de länder som de idag lever i,
tillhörde varje familj redan en sijda.
Karta över Sápmi
Den här kartan beskriver var samerna har bott.
Kartor kan se olika ut. Sápmi har inte varit ett land.
Det är svårt att dra gränserna.
Samiska dräkten
Kolten är ett sätt
att höra samman med andra samer.
Kolten är också viktig
för att visa att man är same.
Hur samer lever med renar
Att sköta renar är inte bara ett arbete,
utan också ett sätt att leva.
Renskötsel ger samer en stark känsla
av att förvalta en gammal kultur.
Samiska språk
tre dialekter.
De är östsamiska, centralsamiska
och sydsamiska.
De tre dialekterna delas sedan upp i nio dialekter.
Samiska medier
Det finns samiska tidningar, samisk radio
och samisk TV.
De tar upp samiska nyheter
och berättar om det som händer i Sápmi
och resten av världen.
Tre sameting
Det finns ett sameting i Sverige
ett i Finland
och ett i Norge.