Lättlästa sidor

Här hittar du alla texter om Sápmi och folket samerna  som är lättare att läsa.

Visar sidorna 1 till 10 ( av 38 )

Sápmi - landet och folket

Samerna lever i Ryssland, Finland, Norge och Sverige, vilket kallas Sápmi.
[English] Publ: 2014-09-01, uppd: 2014-09-01

Sijdan – det samiska samhället

När samerna blev medborgare
i de länder som de idag lever i,
tillhörde varje familj redan en sijda.
[Historia] Publ: 2014-09-01, uppd: 2016-02-08

Karta över Sápmi

Den här kartan beskriver var samerna har bott.
Kartor kan se olika ut. Sápmi har inte varit ett land.
Det är svårt att dra gränserna.

 

[Sápmi] Publ: 2014-09-01, uppd: 2014-10-22

Samiska dräkten

Samernas dräkt kallas kolt.
Kolten är ett sätt
att höra samman med andra samer.
Kolten är också viktig
för att visa att man är same.
[Sápmi] Publ: 2014-09-01, uppd: 2016-09-16

Hur samer lever med renar

Att sköta renar är inte bara ett arbete,
utan också ett sätt att leva.
Renskötsel ger samer en stark känsla
av att förvalta en gammal kultur.

[Näringar] Publ: 2014-09-01, uppd: 2016-09-16

Samiska språk

Samiskan har tre olika språk,
tre dialekter.
De är östsamiska, centralsamiska
och sydsamiska.
De tre dialekterna delas sedan upp i nio dialekter.
[Språken] Publ: 2014-09-01, uppd: 2016-05-02

Samiska medier

Det finns samiska tidningar, samisk radio
och samisk TV.
De tar upp samiska nyheter
och berättar om det som händer i Sápmi
och resten av världen.

[Samhälle] Publ: 2014-08-25, uppd: 2014-08-27

Tre sameting

Det finns ett sameting i Sverige
ett i Finland
och ett i Norge.

[Samhälle] Publ: 2014-02-04, uppd: 2017-03-21

Jakt och fiske

Nuförtiden är renskötseln viktig för samerna. Men innan samerna blev renskötare var de jägare och fiskare under väldigt lång tid. Särskilt fiske va... Visa mer...
[Historia] Publ: 2013-12-17, uppd: 2015-07-30

Skrivet om samer

Redan för flera hundra år sedan skrev författare om samer.
De hade aldrig träffat samer men de skrev om vad de hade hört.
[Historia] Publ: 2013-12-17, uppd: 2015-09-23

Reportage

Det finns inga reportage!

Samer.se

Samer.se är en webbplats för dig som vill veta mer om samerna och sápmi.

Om oss    |    Översikt    |    Kontakt    |    Lättläst

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

På www.samer.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?