Samtidigt vet vi att samiska frågor sällan uppmärksammas i skolan, och att samiska perspektiv inte med självklarhet ingår som moment i dagens lärarutbildningar. Det gör att många pedagoger känner sig osäkra på vad de ska ta upp om samiska frågor, hur de ska gå tillväga och vilket undervisningsmaterial som är lämpligt att använda.
Med utbildningskonceptet ”Sápmi i skolan” tar Samiskt informationscentrum ett samlat grepp för att underlätta för pedagoger att undervisa om samiska förhållanden, oavsett vilka deras egna förkunskaper är.
”Sápmi i skolan” är en bank av färdiga lektionsplaneringar fritt tillgängliga för pedagoger att använda. Lektionsplaneringarna är tydligt kopplade till styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav för olika ämnen och åldersgrupper. Du som pedagog kan känna dig trygg med att du håller dig inom ramen för gällande styrdokument. Det material som lektionerna hänvisar till är uppdaterat och aktuellt, där urvalet gjorts av personer med bred samisk kompetens.
”Sápmi i skolan” uppdateras fortlöpande och fler lektioner tillkommer med tiden.