Underlag för lektionsplanering - Källkritik åk 7-9
Lärarinstruktion: Lektionsplaneringen är anpassad för elever i årskurs 7-9 och kopplas till det centrala innehållet i historia. Eleverna får öva sig i källkritik och lär sig samtidigt om samiska livsvillkor under tidigt 1900-tal. De skall ta hjälp av källkritiska principer för att lösa uppgiften. Uppgiften görs förslagsvis i grupp och lektionen avslutas med en kort diskussion i helklass.
Lektionen kan också följa på en lektion där eleverna ser filmen Sameblod (Lektionsplanering Sameblod finns tillgängligt på http://samer.se/skola) Vid det första tillfället ser då eleverna filmen Sameblod, vid det andra tillfället får de i uppgift att besvara ett antal frågor med hjälp av olika källmaterial. Förslag på upplägg där denna lektion följer på Lektionsplanering Sameblod återfinns inom klammer tecken […].
Förberedelser/förkunskaper:
Lärare:
Förbered lektionen genom att gå igenom källmaterialet i relation till de källkritiska principerna. Det förutsätts att läraren har grundläggande kunskaper i samisk historia och är bekant med nomadskolväsendet, statens ”lapp skall vara lapp” politik, samt rasbiologi.
Lättillgänglig översikt av samisk historia och samhälle finns på samiskt informationscentrums hemsida: www.samer.se
Elever:
Det är bra om eleverna tidigare har bekantat sig med de källkritiska begreppen närhet, oberoende och tendens. Annars finns en risk att presentationen av de källkritiska begreppen tar för mycket utrymme på bekostnad av den källkritiska övningen.
Koppling till centralt innehåll
Rubrik för centralt innehåll i aktuell kursplan | Citerat ur centralt innehåll | Kan kopplas konkret till det aktuella ämnesområdet genom: |
Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid |
Historiska perspektiv på urfolket samernas och de övriga nationella minoriteternas situation i Sverige. | Källmaterialet som eleverna skall arbeta med speglar levnadsvillkoren för samer under svenskt 1930-tal. Källmaterialet skildrar nomadskolan och statens intresse av att åtskilja människor utifrån ”ras”. Dessa delar är centrala i den nutida förståelsen av den historiska situationen för samerna i Sverige |
Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid |
Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor. | Källmaterialet som eleverna skall arbeta med speglar levnadsvillkoren för människor under svenskt 1930-tal. Förändringar som skett sedan dess kan eleverna själv diskutera sig fram till. |
Hur historia används och historiska begrepp |
Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang. | Hela lektionen ägnas åt källkritik. Källmaterialet som eleverna skall arbeta med speglar levnadsvillkoren för människor under svenskt 1930-tal. Ställt i relation till dagens levnadsvillkor så kan vi se både kontinuitet och förändring, samt diskutera hur detta skiljer sig åt för olika grupper i samhället. |
Koppling till kunskapskrav
Kunskapskrav för betyget E | Kunskapskrav för betyget C | Kunskapskrav för betyget A |
Eleven har grundläggande kunskaper om källkritik. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda källkritiska resonemang. |
Eleven har goda kunskaper om källkritik. Eleven visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda källkritiska resonemang. |
Eleven har mycket goda kunskaper om källkritik. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda källkritiska resonemang. |
Förslag på undervisningsupplägg
Start, hur börjar lektionen? |
Eleverna delas in i grupper och varje grupp får en mapp med källmaterial.
Elevgrupperna får till uppgift att diskutera sig fram till vilken källa/vilka källor de tycker passar bäst för att besvara ett antal frågeställningar. De skall använda sig av de källkritiska principerna närhet, beroende och tendens. Dessa principer kan förslagsvis skrivas upp på tavlan eller presenteras på skärm/duk.
Källkritiska principer (förslag på text):
Hur samtida och nära är källan? - Närhet Ju närmare i tid och rum källan är till händelsen den beskriver desto bättre. En källa som skapades dagen efter en händelse, av en person som var på plats och bevittnade det som skedde, är mer trovärdig än en källa som skapades långt senare av en person som inte var närvarande.
Är källan oberoende? - Beroende Är källan oberoende så är det en förstahandskälla. Bygger källan på andra källor/uppgifter/berättelser eller information så är det en sekundärkälla. En oberoende källa är mer trovärdig än den källa som bygger på andra uppgifter. Ett ögonvittne är en oberoende källa – Ett rykte är en sekundärkälla.
I vilket syfte tillkom källan? - Tendens Det kan vara så att den som skapat källan har haft anledning att medvetet vinkla den, utelämna viktiga delar eller förstärka andra– ofta för att föra fram en viss åsikt eller bild av verkligheten. En reklamfilm vill till exempel få tittaren att köpa en viss produkt och en informationsbroschyr från ett politiskt parti vill övertala läsaren om att just det partiet är det bästa. |
Elev- och läraraktiviteter |
Frågor kopplade till källmaterialet:
Lärarhandledning: Var uppmärksam på närhetskriteriet! Speciellt vad gäller nyhetsartikeln på nätet. [Var uppmärksam på att efternamnet Leijer förekommer både i källmaterialet och i filmen] [Att vissa nomadskollärare assisterade rasbiologer och möjliggjorde för dem att fotografera nomadskolebarn(även nakna) är belagt.]
Extrauppgift: [Filmens Elle-Marja kom från Umbynslappby (Nu kallas samebyn efter det samiska namnet Ubmejetjeälddie).]
[Elle-Marja och hennes familj tillhörde tillsammans med alla andra från Umbyn, Tärna församling i de Västerbottniska fjällen.]
|
Avslut |
Som avslutning på lektionen går läraren igenom vad de olika grupperna svarat på frågorna, vilka källor de valt och varför. Förslag på avslutande diskussionsfrågor och följdfrågor i helklass:
|
Material |
Stencilen Källmaterial Källmaterial
|
Uppföljning och dokumentation | Hur kan innehållet/upplägget för lektionen förbättras? Finns det möjlighet till återkoppling? |
Länk till kursplaner: https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/laroplan
Ansvarig för denna lektionsplanering: Isabelle Brännlund, fil.dr i historia.
Återkoppling och förbättringsförslag sänds till info@samer.se